Als zelfstandige wil je graag vaak geboekt worden voor nieuwe opdrachten. Hoe vergroot je de kans om geboekt te worden? Door jezelf te onderscheiden van je concurrentie. In deze blog delen we drie manieren waarop jij jezelf extra aantrekkelijk kunt maken voor potentiële opdrachtgevers.
1. Werken met hoogwerkers
De meeste aannemers zoeken allround medewerkers om toe te voegen aan hun team. Mensen die ze snel op meerdere projecten kunnen inzetten. Je kunt jezelf goed allround profileren als je in het bezit bent van een hoogwerker certificaat. Dit stelt je in staat om verschillende hoogwerkers te besturen. Iets wat niet iedereen kan. Daardoor maak je jezelf aantrekkelijker om in te huren.
Als je daarnaast ook in het bezit bent van een BE rijbewijs, dan kun je de hoogwerkers ook vervoeren. Dit is handig als het bedrijf geen hoogwerker in bezit heeft, maar ze wel af en toe nodig heeft. Je kunt een hoogwerker huren. Als jij ze dan kunt ophalen bij het verhuurbedrijf, dan scheelt dit weer vervoerskosten.
2. Specialiseer je
In de bouw is er op dit moment een groot tekort aan bouwarbeiders voor de afbouw, elektriciens en ingenieurs. Aan schilders is juist een overschot. Kies daarom voor het juiste specialisme.
Vergeet hierbij ook niet vooruit te kijken. Welke nieuwe technieken gaan handwerk vervangen in de toekomst? En waar liggen dan nog kansen voor jou? Verdiep je ook in duurzaam bouwen. Duurzaam bouwen wordt steeds belangrijker in Nederland. Door je nu al hierin te specialiseren, vergroot je je kansen in de toekomst.
Als laatste is het luxe segment een groeimarkt. Onderzoek waar hier mogelijkheden voor jou liggen. Het luxe segment vraagt om andere materialen, andere vormgeving en andere vaardigheden. Door je specifiek hierin te specialiseren, kies je voor een nichemarkt waarin ervaring cruciaal is. Bouw deze ervaring op en de opdrachtgevers staan voor je in de rij.
3. Werk aan je netwerk
In ieder vakgebied speelt gunning een belangrijke factor. Daarom is het belangrijk om al vroeg in je carrière te investeren in een goed netwerk van aannemers, andere specialisten en clientèle. Ga regelmatig naar bijeenkomsten voor de bouw, maar ook naar MKB bijeenkomsten. Je weet nooit wie je daar ontmoet. Potentiële opdrachtgevers lopen overal rond, daarom is het belangrijk om een netwerk te creëren waarbij je enerzijds investeert in bouwgerelateerde bijeenkomsten, maar aan de andere kant in bredere netwerkbijeenkomsten. Zo speel je ook in op het via-via netwerk waar je potentieel klanten uit kunt halen.
Houd daarnaast je netwerk goed bij door regelmatig langs te gaan voor een kop koffie. Of om werk door te spelen aan mensen in je netwerk. Hoe vaker jij een ander iets gunt, hoe groter de kans is dat ze dit ook andersom doen. Zo wordt netwerken je goedkoopste marketingtechniek.